Larissa Leonhard

Larissa Leonhard

Research Fellow (DFPL)

Empirische Kommunikations- und Medienforschung mit dem Schwerpunkt Methodologie und Methoden
Zeppelinhaus
Nikolaistraße 27-29
04109 Leipzig

Abstract

Since 2017, Larissa Leonhard is a research assistant in the team of Prof. Dr. Anne Bartsch at the Institute of Communication and Media Studies at Leipzig University. Beforehand, among others, she worked in a DFG project on the dissemination and exchange of news content in the social web at LMU Munich.

Her research interests lie in the area of media uses and effects with a special focus on formative media experiences as well as on research concerning the integration of entertainment and political communication.

Professional career

  • since 10/2017
    wissenschaftliche Mitarbeiterin im DFG-Projekt "Politikvermittlung an der Schnittstelle von Unterhaltung und Information. Der Einfluss eudaimonischer Unterhaltungserlebnisse auf die Verarbeitung und Wirkung politischer Informationen"

Education

  • 10/2012 - 09/2015
    Studium der Kommunikationswissenschaft (B.Sc.) an der Universität Hohenheim
  • 10/2015 - 09/2017
    Studium der Kommunikationswissenschaft (M.A.) an der LMU München

Rezeptions- und Wirkungsforschung, insbesondere im Kontext der Integration von Unterhaltung und politischer Kommunikation; Auswirkungen von Nachrichtennutzung; prägende Medienerlebnisse

  • Political Communication at the Interface of Entertainment and Information. The Impact of Eudaimonic Entertainment Experiences on the Processing and Effects of Political Information
    Bartsch, Anne
    Duration: 05/2017 - 08/2021
    Funded by: DFG Deutsche Forschungsgemeinschaft
    Involved organisational units of Leipzig University: Empirische Kommunikations- und Medienforschung
    show details

more projects

  • Leonhard, L.; Karnowski, V.; Kümpel, A. S.
    Online and (the feeling of being) informed: Online news usage patterns and their relation to subjective and objective political knowledge
    Computers in Human Behavior. 2020. pp. 181-189
    show details
  • Leonhard, L.; Rueß, C.; Obermaier, M.; Reinemann, C.
    Perceiving threat and feeling responsible – How severity of hate speech, number of bystanders, and prior reactions of others affect bystanders’ intention to counterargue against hate speech on Facebook.
    Studies in Communication Media. 2018. 7 (4). pp. 555-579
    show details
  • Leonhard, L.; Bartsch, A.
    Affektive Wirkungen politischer Kommunikation
    Handbuch Politische Kommunikation. Wiesbaden: Springer VS. 2020.
    show details
  • Leonhard, L.; Bartsch, A.; Schneider, F. M.
    Politikvermittlung an der Schnittstelle von Unterhaltung und Information
    SPIEL. Neue Folge. Eine Zeitschrift zur Medienkultur. 2019. 4 (1). pp. 121-145
    show details

more publications

  • Propaedeutic

  • Formative Media Experiences and their Communicative Processing

  • Statistics