Profile
Abstract
Matthias Schwendemann is a research associate in the fields of linguistics and applied linguistics at the Herder Institute of the University of Leipzig. His research and teaching focuses on lexicology (especially word formation), scientific language, and the acquisition and development of German as a foreign and second language. In addition, he works on corpus linguistic issues and the study of learner language.
Currently, he is involved in the externally funded project DAKODA (Datenkompetenzen für DaF und DaZ), which is carried out in the Department of Applied Linguistics (Gerhard-Helbig-Professorship).
He is also involved in the development of a student exposé corpus (ExpoKo), which is currently being developed in the Department of Linguistics.
Since October 2019, he is a member of the editorial staff of the journal "Deutsch als Fremdsprache".
Professional career
- 09/2011 - 08/2012
Educational assistant at the Karlschule, Freiburg - 10/2013 - 02/2014
Student assistant at the Herder Institute in the field of developing blended learning modules for the Ain Shams University in Cairo - 09/2014 - 06/2015
DAAD Language Assistant at Birzeit University Ramallah - 08/2015 - 03/2020
Online tutor in the online German courses (Deutsch Online Individual) of the Goethe-Institut - 10/2015 - 02/2016
Teaching substitute as a DaZ teacher at the Brüder Grimm Elementary School, Leipzig/Paunsdorf - 10/2016 - 03/2018
Lecturer at the Herder Institute of the University of Leipzig in the module "Deutsch als fremde Wissenschaftssprache". - 10/2018 - 03/2019
Lecturer at the Herder Institute of the University of Leipzig in the module "Deutsch als fremde Wissenschaftssprache". - 03/2016 - 12/2020
Study Coordinator at the Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig - 05/2018 - 12/2020
Internship Coordination at the Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Leipzig - since 10/2019
Research assistant in the field of linguistics (Prof. Fandrych) at the Herder Institute of the University of Leipzig - since 10/2022
Research associate in the externally funded project DAKODA in the field of applied linguistics (Prof. Wisniewski).
Education
- 10/2008 - 08/2011
Bachelor's program: German Linguistics and Literature (major subject); Islamic Studies (minor subject) at the Albert-Ludwigs-Universität Freiburg - 10/2012 - 09/2014
Master's Degree: German as a Foreign Language in an Arab-German context at the Herder Institute of Leipzig University and the Center of Excellence of Ain Shams University, Cairo - 01/2018 - 01/2023
Doctorate at the Herder Institute of the University of Leipzig (Prof. Fandrych, Prof. Wisniewski); in collaboration with the Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences (Prof. Friederici)
Die Forschungsschwerpunkte von Matthias Schwendemann sind:
- Die Entwicklung und der Erwerb von Deutsch als Fremd- und Zweitsprache bei erwachsenden Lernenden
- Die Feststellung von (syntaktischen) Kompetenzen in Deutsch als Fremd- und Zweitsprache
- Deutsch als fremde Wissenschaftssprache
- Quantitative Methoden im Kontext Deutsch als Fremd- und Zweitsprache
- Access to multimodal corpora of spoken language - network building and target-group-specific differentiationFandrych, ChristianDuration: 01/2018 – 03/2022Funded by: DFG Deutsche ForschungsgemeinschaftInvolved organisational units of Leipzig University: Linguistik des Deutschen als Fremdsprache
- DAKODA: Data literacy in German as a Foreign/Second Language: Exploring computational linguistic approaches to the analysis of German L2 developmental stagesWisniewski, KatrinDuration: 10/2022 – 09/2025Funded by: BMBF Bundesministerium für Bildung und ForschungInvolved organisational units of Leipzig University: Gerhard-Helbig-Professur für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache
- ExpoKo: eine Ressource für das wissenschaftliche SchreibenWallner, FranziskaDuration: 11/2022 – ongoingFunded by: SMWK Staatsministerium für Wissenschaft, Kultur und TourismusInvolved organisational units of Leipzig University: Herder-Institut
- Schwendemann, M.Die Entwicklung syntaktischer Strukturen. Eine Längsschnittstudie anhand schriftlicher Sprachdaten erwachsener Deutschlernender mit der Erstsprache ArabischDoctoral thesis. 2023.ISBN: 978-3-503-21222-4
- Fandrych, C.; Meißner, C.; Schwendemann, M.; Wallner, F.ZUMAL: Zielgruppenspezifische Gesprächsauswahl aus Korpora gesprochener SpracheKorpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF). 2023. 3 (1). pp. 13–43.
- Schwendemann, M.; Wallner, F.Mündlichkeitsphänomene in der gesprochenen Wissenschaftssprache: Korpuslinguistische Befunde und didaktische Perspektiven.Informationen Deutsch als Fremdsprache. 2023. 50 (5). pp. 505–524.
- Wei, X.; Gunter, T. C.; Adamson, H.; Schwendemann, M.; Friederici, A. D.; Goucha, T.; Anwander, A.White matter plasticity during second language learning within and across hemispheresProceedings of the National Academy of Sciences. 2024. 121 (2).
- Wisniewski, K.; Zesch, T.; Schwendemann, M.; Ruppenhofer, J.; Portmann, A.Automatische Analysen von Erwerbsstufen in einer großen Lernerkorps-Datenbank für DaF/DaZ. Das Forschungsprojekt DAKODAKorpora Deutsch als Fremdsprache. 2023. 3 (2). pp. 179–224.
- Herder-InstitutZeitschrift "Deutsch als Fremdsprache"Start Date of Collaboration: 01/01/1964External participating organisations: interDaF e.V. am Herder-Institut der Universität Leipzig (Leipzig, Germany)Involved persons: Fandrych, Christian; Seyfarth, Michael; Wallner, Franziska; Schwendemann, Matthias
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Winter term 2016/2017
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Summer term 2017
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Winter term 2017/2018
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Winter term 2018/2019
-
Lexikologie: Wortbedeutung, Wortbildung und Wortbildungsdidaktik
Winter term 2020/2021
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Summer term 2021
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Schreiben
Summer term 2021
-
Lexikologie: Wortbedeutung, Wortbildung und Wortbildungsdidaktik
Winter term 2021/2022
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Schreiben
Winter term 2021/2022
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsentieren
Summer term 2022
-
Lexikologie: Wortbedeutung, Wortbildung und Wortbildungsdidaktik
Winter term 2022/2023
-
Lexikologie: Wortbedeutung, Wortbildung und Wortbildungsdidaktik
Winter term 2023/2024
-
Deutsch als Wissenschaftssprache: Wissenschaftliches Arbeiten und Präsenti
summer term 2024