Uta Lorenz-Bevilacqua

Uta Lorenz-Bevilacqua

Lecturer (LfbA)

Pädagogik im Förderschwerpunkt körperlich-motorische Entwicklung
Haus 5
Marschnerstraße 29d/e, Room 162
04109 Leipzig

Phone: +49 341 97-31554
Fax: +49 341 97-31558

Abstract

Uta Lorenz-Bevilacqua studierte an der Universität Bremen Diplom-Behindertenpädagogik mit dem Schwerpunkt Sprache und Kommunikation. Nach Anstellungen in unterschiedlich ausgerichteten pädagogischen Handlungsfeldern und langjähriger Selbstständigkeit als Therapeutin ist sie seit 2016 als Lehrkraft für besondere Aufgaben am Lehrstuhl für Pädagogik im Förderschwerpunkt körperlich-motorische Entwicklung tätig. Ihre Arbeitsschwerpunkte in Lehre und Forschung liegen in den Bereichen medizinisch-therapeutische Grundlagen, Unterstützte Kommunikation, Förderung im Gemeinsamen Unterricht sowie angewandte Forschungsmethoden.

Professional career

  • since 10/2016
    Lecturer with special responsibilities at the Chair of Pedagogy focussing on physical and motoric / mental developement, University of Leipzig
  • 10/2015 - 09/2016
    Research assistant at the Faculty of Education, University of Leipzig
  • 04/2002 - 11/2017
    Speech therapist (self-employed), Logopaedic Practice Achim
  • 11/1998 - 03/2002
    Speech therapist (employed), Logopaedic Practice Sulingen
  • 03/1993 - 10/1998
    Disability Care Worker and Educational Assistant, Lebenshilfe e.V. Bremen IGroup leader, Integrative Kindertagesstätte Bremen IPedagogic therapist, Verein Innere Mission Bremen ISpeech therapist, Logopaedic practice Sulingen

Education

  • 04/2018 - 10/2020
    Sächsisches Hochschuldidaktik Zertifikat (Abschluss Module 1-3)
  • 10/1992 - 09/1998
    Special education (Diplom), University of Bremen
  • 10/1991 - 09/1992
    Special education and Biology (Teaching post), University of Rostock
  • 09/1988 - 07/1991
    Vocational training with Abitur, BBS Pritzier
  • Autonomie- und Kommunikationsförderung
  • Synthetische Humanwissenschaft


  • Grundlagen der Pädagogik im Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung
  • Autonomie- und Kommunikationsförderung im Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung
  • Gemeinsamer Unterricht unter Berücksichtigung der Förder- und Lernbedürfnisse von Kindern und Jugendlichen mit Förderbedarf in der körperlichen und motorischen Entwicklung
  • Evidenzbasierte Förderung, Forschung, Entwicklung und Innovation im Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung
  • Spezifische Förderdiagnostik- und Förderplanung, Gutachtenerstellung und Beratung im Förderschwerpunkt körperliche und motorische Entwicklung
  • 05-SPF-KM1000.SE01

    Forms of appearance of physical disabilities, development barriers and promotional framework conditions for participating in school life and learning environments

  • 05-SPF-KM1000.SE02

    Educational professionalism, interdisciplinary team development and cooperation with parents focusing on physical and motor development

  • 05-SPF-KM2000.VL01

    Basics of supported communication

  • 05-SPF-KM2000.SE01

    Self-determined life with personal assistance and adaptive resources

  • 05-SPF-KM3000.VL01

    Promotional Concepts relevant to the Working Environment with regard to Heterogeneous Groups

  • 05-SPF-KM3000.SE01

    Planning and Implementing Individualizing and Differentiating Support Programs

  • 05-SPF-KM3000.SE02

    Observing, Reflecting and Planning In-Class Support for Pupils in Need of Physical and Motor Promotion

  • 05-SPF-KM5000.SE01

    Specialisation in Qualitative and Quantitative Research Methods with Main Focus on Physical and Motor Development

  • 05-SPF-KM5000.PN01

    Discipline-specific research and evaluation methods

  • 05-SPF-KM6000.SE01

    Counselling with main focus on physical and motor development