Susanne Enke

Susanne Enke

Research Fellow

Pädagogische Psychologie mit dem Schwerpunkt Lehren, Lernen und Entwicklung
Haus 3
Marschnerstraße 31, Room 219
04109 Leipzig

Fax: +49 341 97-31269

Professional career

  • since 08/2017
    Wissenschaftliche Mitarbeiterin/Doktorandin, Pädagogische Psychologie mit Schwerpunkt Lehren, Lernen und Entwicklung, Universität Leipzig
  • 10/2012 - 05/2014
    Wissenschaftliche Hilfskraft, Forschungsgruppe „Empirische Bildungsforschung“, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Education

  • 10/2013 - 09/2016
    M.Sc. in Klinische Psychologie, Neuro- und Rehabilitationswissenschaften, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
  • 09/2014 - 02/2015
    Studium der Psychologie, Université de Bordeaux, Frankreich
  • 10/2012 - 08/2014
    Studium der Mathematik (B. Sc., ohne Abschluss), Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
  • 10/2010 - 09/2013
    B.Sc. in Psychologie, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg

Forschungsinteressen:


kognitive Prozesse bilingualer Kinder

Exekutive Funktionen und Selbstregulation


  • ExFunKi – Exekutive Funktionen im Kindergarten
    Saalbach, Henrik
    Duration: 05/2020 – ongoing
    Funded by: Haushaltsmittel (TG51, Overhead)
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogische Psychologie mit dem Schwerpunkt Lehren, Lernen und Entwicklung
    show details
  • The contribution of linguisitc and executive processes to the cognitive and academic achievement in mono- and bilingual primary school students.
    Saalbach, Henrik
    Duration: 08/2017 – 09/2022
    Funded by: DFG Deutsche Forschungsgemeinschaft
    Involved organisational units of Leipzig University: Pädagogische Psychologie mit dem Schwerpunkt Lehren, Lernen und Entwicklung
    show details

more projects

  • Gunzenhauser, C.; Enke, S.; Johann, V. E.; Karbach, J.; Saalbach, H.
    Parent and Teacher Support of Elementary Students' Remote Learning During the COVID-19 Pandemic in Germany
    AERA Open. 2021.
    show details
  • Enke, S.; Gunzenhauser, C.; Hepach, R.; Karbach, J.; Saalbach, H.
    Differences in cognitive processing? The role of verbal processes and mental effort in bilingual and monolingual children’s planning performance
    Journal of Experimental Child Psychology. 2022. p. 105255.
    show details
  • Johann, V. E.; Enke, S.; Gunzenhauser, C.; Könen, T.; Saalbach, H.; Karbach, J.
    Executive functions in mono- and bilingual children: Factor structure and relations with fluid intelligence
    Journal of experimental child psychology. 2022.
    show details
  • Enke, S.; Gunzenhauser, C.; Johann, V. E.; Karbach, J.; Saalbach, H.
    "Hot" executive functions are comparable across monolingual and bilingual elementary school children: Results from a study with the Iowa Gambling Task
    Frontiers in psychology. 2022.
    show details

more publications

  • Developmental Psychology (05-BWI-03)

    Sommersemester 2019

    Wintersemester 2019/20

    Sommersemester 2020